logo-mini

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بزارید

فضای داخل بال ها

تقریبا در همه هواپیماهای مسافربری، فضای داخلی بالها یکی از بهترین محلهای ذخیره سوخت است. برای اینکار ، فضای داخلی بین سازه های اصلی بال آب بندی شده اند و از استحکام کافی برخوردارند. همچنین ادوات مورد نیاز برای پمپاژ سوخت به سمت موتورها و همچنین ادوات نظیر سنجش میزان سوخت موجود در مخازن و همچنین ادوات الکترونیکی دیگر نیز درون این محفظه قرار دارند.

اما استفاده از این فضا به عنوان مخزن سوخت یک نکته دارد که باید مد نظر قرار گیرد و آن اینکه، سازه داخلی بال دارای اعضای طولی و عمودی فراوانی است که جزو لاینفک سازه هر بالی است و اعضای عرضی موسوم به rib دارای منافد بزرگی است که بتواند علاوه بر استحکام فضای یکپارچه ای را به عنوان مخزن سوخت فراهم کنند از طرفی میدانیم سوخت موجود در مخازن در طول پرواز مصرف و همواره رو به کاهش است، حال مساله اینجاست که با کاهش سطح سوخت در مخزن، در شرایطی که هواپیما در حال مانور دادن است سوخت باقیمانده در درون بال به اصطلاح عامیانه لَمبَر میزند و سوخت در راستای طولی بال به چپ و راست حرکت میکند و این در حالی است که پمپ موجود در مخزن در حداکثر قدرت خود در حال کار کردن است و کاهش حجم سوخت در ورودی پمپ قطعا باعث آسیب جدی در پمپ شده و قطعا سوخت رسانی به موتور مختل خواهد شد.
برای رفع این مشکل اساسی اما یک راه حل بسیار ساده و کاربردی وجود دارد. در اکثر هواپیماها در درون اعضای عرضی بال یا همان ribs دریچه های ساده ای نصب شده است که با یک فنر در حالت بسته قرار دارد و وقتی سوخت مصرف میشود و کم کم سطح سوخت پایین می آید و سوخت از نوک بال به سمت ریشه حرکت میکند، با فشار سوخت در حال حرکت باز شده و سوخت را از خود عبور داده و آن را به قسمتهای داخلی بال هدایت کرده و از بازگشت سوخت به طرف نوک بال جلوگیری میکند. در واقع این دریچه ساده یک شیر یک طرفه است که اجازه حرکت سوخت فقط از یک طرف یعنی از سمت نوک به سمت ریشه بال را میدهد. در این حالت اگر هواپیما مانور دهد سوخت به سمت درون بال و به سمت پمپ حرکت میکند اما در جهت خلاف نمیتواند حرکت کند لذا سوخت به صورت تضمین شده بر روی پمپ باقی میماند.

پینوشت
لمبر زدن سوخت درون بال علاوه بر مشکلات بالا ، قطعا به ناپایداری عرضی هواپیما منجر خواهد شد بنابراین باید از آن جلوگیری شود.
– نام این قطعات baffle check valve است.
در هواپیماهای جنگنده به دلیل مانورهای شدید برای جلوگیری از لمبر زدن سوخت درون مخزن، از اسفنجهای متخلخل نسوز استفاده میشود.


نظر بدهید