logo-mini

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بزارید

علائم روی لاستیک هواپیما

بر روی لاستیک همه هواپیماهای مسافربری نقطه و یا خطی عمدتا قرمز رنگ وجود دارد که در مقابل خط یا نقطه ای به همان رنگ بر روی رینگ فلزی یا wheel قرار میگیرد.


این خط در حین مونتاژ لاستیک و wheel در کارگاه مونتاژ در این ناحیه کشیده میشود و شاخصی است که نشاندهنده موقعیت صحیح قرارگیری این دو قطعه با یکدیگر است.
وقتی بعد از پرواز این دو نقطه از مقابل یکدیگر جابجا شده باشند به این معنی است که در حین ترمز لاستیک بر روی رینگ فلزی لغزیده است و این عمل موجب آسیب جدی به هر دو قطعه میشود و باید پس از جدا کردن چرخ مورد بازرسی قرار بگیرند.

این نقاط بر روی بسیاری از لاستیکهای اتومبیلها نیز وجود دارد.

پینوشت:

بر خلاف باور اشتباه بسیاری از مردم که فکر میکنند لاستیک هواپیما توپُر است، توپُر نیست بلکه از نوع تیوبلِس است. برخی مدلها نظیر توپولفها حتی دارای لاستیکهای تیوبدار هستند که این طراحی دلیل خاصی دارد و در پست جداگانه در مورد آن صحبت میکنیم.

در اصطلاح فنی به قسمت لاستیکی چرخ هواپیما tire و به قسمت فلزی wheel میگویند که بنده به لحاظ نزدیک کردن ذهن شما از واژه متداول رینگ فلزی استفاده کردم.
همچنین به ترمز brake و کل مجموعه ضربه گیر و چرخ و غیره ارابه فرود یا landing gear گفته میشود.


نظر بدهید