logo-mini

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بزارید

تست و بازبینی داخل موتور هواپیما

موتورهای توربینی یا جت هواپیماهای مسافربری در شرایط آب و هوایی و کاری متفاوتی در حال کار هستند. در ارتفاعی پرواز میکنند که دمای هوای اطراف هواپیما به منفی پنجاه درجه سانتیگراد میرسد و در همان زمان در اجزای داخلی خود دمایی حدود هفتصد درجه ساتیگراد را تحمل میکنند. بجز تغییرات گستره دمایی، مواردی نظیر وجود آلاینده های شیمیایی حاصل از احتراق، ذرات معلق در هوا، برخورد پرندگان به موتور و ورود آنها با داخل آن، ورود ذرات خارجی به داخل موتور را در نظر بگیرید. در این شرایط میتوان متصور بود که اجزای داخلی موتور به خصوص تیغه های توربین در چه شرایط خشنی در حال کار کردن هستند. این شرایط سخت به مرور باعث ایجاد پدیده هایی مخرب در سازه این تیغه ها و اجزای داخلی میشود. از خوردگی سطحی و میکروسکوپیک گرفته تا سوختگی و افزایش طول دائمی در تیغه ها که هر یک از این مشکلات در صورت عدم توجه قطعا منجر به فاجعه خواهد شد.
برای جلوگیری از بروز فاجعه، شرکتهای سازنده موتور دستورالعملهایی را تدوین کرده اند که متناسب با نوع و عمر موتور، متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما ملزم هستند در ساعات مشخصی از عمر کاری موتور اجزای داخلی آن را مورد بررسی قرار دهند. برای این منظور نیازی نیست هواپیما برای مدت طولانی زمینگیر شده موتور آن به کل باز شود بلکه روشهای راحتتر و دقیقتر و البته ارزانتری برای اینکار در نظر گرفته شده است. یکی از این روشها روش “بورسکوپ” از زیر مجموعه “تستهای غیر مخرب” است که قبلا در مورد برخی روشهای آن توضیح داده ام.
در روش بورسکوپ که بسیار شبیه روش “آندوسکوپی” در پزشکی است یک لوله طویل حدود ۳ تا ۵ متری که در نوک خود مجهز به دوربین با رزولوشن بالا و همچنین led برای روشنایی است از منافذ خاصی وارد اجزای داخلی موتور شده و اقدام به فیلمبرداری از نواحی از پیش تعیین شده میکند. سپس این فیلمها توسط یک کارشناس و همچنین نرم افزار مخصوص بازبینی شده و نظر کارشناسی در یک ریپورت فنی اعلام میشود.
پینوشت:
مجموعه تستهای غیر مخرب یا ndt به تسهایی گفته میشود که در آن دستگاه یا قطعه مورد آزمایش آسیب نمیبیند بلکه به روشهای صرفا اشکال بوجود آمده مورد بررسی قرار میگیرد.


نظر بدهید